Med digital innovation vil Capsule bidrage til en mere bæredygtig modeindustri
Med det klare mål om at bidrage til en grønnere modeverden og en mere velovervejet forbrugeradfærd udspringer idéen til tech- og modevirksomheden Capsule, der er en del af INCUBA StartupLab. Capsule står bag en ny app, der skal skabe digitalt overblik over garderoben.
- I forbindelse med vores forskellige uddannelser blev vi opmærksomme på den såkaldte ”fast fashion”-problematik, vi ser og har set de seneste mange år. Som forbrugere køber vi ekstremt meget tøj, og ofte ender vi med at bruge tøjet meget lidt. Faktisk bruger vi kun omkring 30 procent af tøjet i vores klædeskab. Det er selvsagt ikke særligt godt for miljøet. Derfor ønskede vi at skabe en løsning, hvor forbrugeren kan shoppe mere bæredygtigt og bidrage til at minimere overforbruget i tøjindustrien, forklarer co-founder Nanna Hejndorf.
Capsule, der er stiftet i efteråret 2021, er støttet via Innovationsfondens Innofounder-forløb, og i begyndelsen af 2022 rykkede virksomheden ind i INCUBAs StartupLab i Aarhus. Her har virksomhedens fire stiftere haft særlig stor gavn af det tech-netværk, der eksisterer hos INCUBA med de cirka 200 virksomheder specialiserede inden for IT og tech.
- Hos INCUBA har vi fået en solid base med et ekstremt stærkt netværk lige ved hånden. Har arbejder vi side om side med ligesindede, hvor nogle befinder sig på samme stadie og i samme situation som os, og andre har nogle erfaringer, som vi kan trække på. Det er virkelig et godt community, hvor man hepper på hinanden, interesserer sig for hinanden og sparrer om nogle af de mange udfordringer, som alle startups støder på, forklarer Nanna Hejndorf fra Capsule.
Capsule består i dag af virksomhedens fire founders, der alle er på fuld tid i projektet.