Monto i INCUBA StartupLab vil gøre op med "brug og smid væk"-kulturen
Frøet til startup-virksomheden blev stiftet for en håndfuld år siden, da Pernille Lydia Sørensen manglede en slagboremaskine. ”Min far var langt væk, og ingen andre i min omgangskreds havde en – så skulle jeg virkelig købe sådan en for mit kortvarige behov? Disse kortvarige behov mødte jeg gentagende gange, og jeg begyndte at lægge mærke til, hvordan kælderrummene boomede – ofte med de samme ting,” fortæller hun. Efter nogle års betænkningstid, stiftede hun, med en gruppe partnere, virksomheden i 2022.
Den ambitiøse bæredygtige agenda, der danner baggrunden for Monto, er også med til at afhjælpe den købetunge forbrugerkultur og tendensen til at købe nyt. Specielt FNs verdensmål nr. 12: Ansvarligt forbrug og produktion er en af de vigtigste værdier i Monto. Verdensmålet bidrager til økonomisk vækst og bæredygtig udvikling, men det kræver, at fodaftrykket på naturen bliver reduceret hurtigst muligt. Derfor er der også opstået en tendens til, at flere virksomheder og forbrugere benytter sig af deleøkonomi.
”Vi ønsker en bedre ressourceudnyttelse, møntet på besparelse og mulighed for ekstra indtjening for private, virksomheder og foreninger. Vi vil gerne genaktivere de døde genstande, der står hen i kælderrum, garager, på loftet og i skabene. Vi tror på, at når man kan udleje sin bolig på Airbnb og sin bil på GoMore, så vil man også udleje sine andre ejendele på Monto,” siger Pernille.
Monto flyttede ind i INCUBA StartupLab i februar 2023, hvor co-founderen senest har deltaget i INCUBAs netværksevent, Gin & Tech. Formålet med Gin & Tech er at give nyttig sparring og feedback, som kan hjælpe virksomhederne med at finde fremtidige samarbejdspartnere og investeringer.
”Montos rejse i INCUBA begyndte d. 1/2 2023, hvilket vi har glædet os meget til. Gin & Tech er et genialt sted at få øvet sit pitch igennem og møde en masse andre seje startups. Det er selvfølgelig også et sted, hvor du kommer i kontakt med forretningsudviklere, mentorer og sparringspartnere – det betyder, at du kan få konkret feedback på nogle sparringspunkter,” fortæller Pernille Lydia Sørensen.
App’en ”Monto” blev lanceret tilbage i september 2022 og er tilgængelig for download nu: ”Vi har geografisk afgrænset os til Aarhus og omegn for at opnå en stor brugerflade, men på sigt skal Monto udbredes til flere byer og udenlands – og med vores EU-varemærke er Monto rustet til netop det,” afslutter co-founder, Pernille Lydia Sørensen.