YoHype gør det nemt for bloggere at tjene penge

Asger Mathiasen har hjulpet over 1000 bloggere med at finde jobs og sponsorater via platformen Matchblog. Nu er han klar til skalering med den nye platform YoHype, der bygger på moderne teknologi og vigtige erfaringer.

Tekst. Christian Bjerggaard Jørgensen

I efteråret 2016 lancerede Asger Mathiasen den digitale platform Matchblog, der forbinder influenter (bloggere. o.l.) med virksomheder. Målsætningen var at bygge en førende platform for influent marketing.

Læs også: MatchBlog: Travl iværksætter udfordrer blogbureauerne


Dengang var den unge iværksætter med base i INCUBA Navitas ude og fiske efter kapital til at hyre programmører. Det endte med en partnerskabsmodel, hvor IT-udviklingshuset Makeable er gået ind som partner, mens advokatvirksomheden Innova har fået en mindre ejerandel

Asger Mathiasen, der fortsat sidder på majoriteten, har til gengæld for væsentlige ejerandele fået insourcet de tekniske kompetencer, han var på udkig efter, da vi talte med ham sidst.

”Makeable var det rette valg og kunne lave præcis det system, jeg ønskede, og dermed skabe den perfekte platform til influent marketing. På lang sigt er det også en fordel at have CTO-rollen udfyldt af en erfaren partner, når vi for alvor sætter turbo på udviklingen.”

Hvordan havde du det med at give afkald på relativt store ejerandele?

”Det gjorde lidt ondt. Men hvis jeg havde haft en partner med fra starten, havde jeg også været nødt til at afgive 50 procent. Så for mig svarer det bare til at få en partner ind lidt senere, som til gengæld har nogle stærke tekniske kompetencer.”

Fra hjemmelavet wordpress-side til international platform
Resultatet af det nye partnerskab er YoHype. Hvor MatchBlog var bygget på CMS-systemet WordPress, er YoHype bygget fra bunden for at gøre platformen skalerbar og i stand til at udnytte de nyeste teknologier. Blandt nyhederne er en algoritme, der kan beregne værdien af de enkelte influenters content på baggrund af mediets rækkevidde og læsernes samt seernes interaktioner.

Udviklingen af YoHype bygger i høj grad også på feedback fra brugerne af Matchblog. Metoden er inspireret af iværksætteren og forfatteren Eric Ries teori fra bogen “The Lean Startup”.

“Efter min mening er “The Lean Startup” biblen for iværksættere, der ønsker at skabe en international forretning og ikke starter med et udviklingsbudget i millionklassen. Derfor blev MatchBlog bygget på Wordpress for at holde omkostningerne nede, og i stedet fokuserede vi på brugernes feedback for at undgå at bygge en platform, som ingen har brug for,” forklarer Asger Mathiasen.

“Vi har nu fået nok feedback fra MatchBlogs brugere og kan derfor nu træffe de rigtige beslutninger i forbindelse med udviklingen af YoHype.”

For YoHype skal indtjeningen komme fra et mindre gebyr på 8 % af honoraret hos både virksomheder og influenter. De får til gengæld en platform, som gør samarbejdet nemt og sikkert at bruge for begge parter.

Fakta om YoHype

Lancering: YoHype går officielt i luften d. 3. januar. Indtil da kan influenter stille sig i kø på YoHype for at få adgang til de første jobs fra forskellige brands.
Produkt: Digital platform der faciliterer samarbejde mellem influenter og virksomheder
Læs mere: www.yohype.com

Se Asger Mathiasen fortælle om baggrunden for YoHype i en ny promotionvideo, der i øvrigt er optaget på INCUBA Navitas.

Dato:
21. december 2017

Del dette