Lensact henter investering hos erfaren IT-profil fra Katrinebjerg

INCUBA Katrinebjerg: Lensact har underskrevet en vigtig investeringsaftale med den anerkendte erhvervsmand Jørgen Lindskov Knudsen. Lensact står bag en datadrevet platform og et unikt digitalt screeningværktøj for kontaktlinsebrugere.

Teamet bag Lensact har indgået en investeringsaftale med Jørgen Lindskov Knudsen, der sikrer den tidligere stifter og mangeårige direktør for Mjølner Informatics et betydeligt ejerskab samt en plads i bestyrelsen.

”Vi har hele tiden stræbt efter at finde kloge penge, og med sin baggrund bidrager Jørgen både med ekspertise inden for software og virksomhedsdrift. Vi er fantastisk glade for at have Jørgen med; det er svært at ønske sig et bedre match,” siger medstifter og CIO i Lensact, Christian Overgaard.

Sammen med den erfarne branchemand Thomas Agerskov og programmør Mikael Hartoft står han bag en digital platform, der kan løse et af kontaktlinsebranchens store problemer.

”Jeg har valgt at investere i projektet, fordi Lensact har identificeret et behov, der ikke kun er unikt for det danske marked, men for hele verden, og Lensact har derudover udviklet en skalerbar teknologi med et internationalt potentiale. Hertil kommer, at Lensact-teamet har det, der skal til for at skabe en succes,” udtaler Jørgen Lindskov Knudsen.

LÆS OGSÅ: 'Digital platform skal løse en af optikerbranchens store udfordringer'

Iværksætter- og investormiljøet mødes i INCUBA
Lensact er en del af iværksættermiljøet i INCUBA i IT-byen Katrinebjerg, hvor to tredjedele af teamet også har deres gang som studerende ved henholdsvis Informationsvidenskab og IT.

Jørgen Lindskov Knudsen er udover sine mange erhvervs- og investorposter tilknyttet INCUBA som en del af mentorværket. I den forbindelse overværede han Thomas Agerskov fra Lensact pitche virksomheden til et netværksarrangement.

Han opfordrede efterfølgende Thomas Agerskov til at tage kontakt og inviterede sidenhen Lensact til at pitche foran Investor Fight Club; en investeringsklub med base på INCUBA Navitas.

Det har nu ledt til en investering, som skal løfte Lensacts markedsdækning markant og understøtte internationalisering.

Dataindsamling baner vej for bedre kontaktlinser
Lensact står bag en digital screeningsplatform, der via systematiseret kundefeedback giver optikere en række unikke værktøjer, som gør det nemmere at finde den rette linsetype til kunden. Samtidig indsamles data, som både optikerne og leverandørerne kan bruge fremover, såvel til forbedret rådgivning af den enkelte linsebruger som til udvikling af nye og bedre kontaktlinser.

Produktet er relevant for kontaktlinsesalgssteder globalt og internationale kontaktlinseproducenter, et marked der årligt omsætter for milliarder. Den systematiske dataindsamling i screeningsværktøjet åbner for fornyede indsigter gennem udnyttelse af big data-teknologier.

Det er efterspurgt i en branche med 150 millioner brugere på verdensplan, hvoraf ca. 70 % oplever udfordringer med deres kontaktlinser. Platformen anvendes allerede i dag af optikere i hele Danmark.

Om Lensact
Lensact er stiftet i september 2016 af Thomas Agerholm og Christian Overgaard der sammen med Mikael Hartoft har udviklet en digital platform til bedre kontaktlinsetilpasning og vidensdeling på alle niveauer af industrien.
• Lensact rejste sidste efterår 200.000 kr. via crowdlending-platformen Lendino i løbet af 22 timer

Om markedet
• 150.000.000 kontaktlinsebrugere på verdensplan
• Op til 70 % af kontaktlinsebrugere giver udtryk for, at de oplever problemer med deres kontaktlinser.
• Som følge af problemerne opgiver ca. 20 % årligt at bruge kontaktlinser.

Dato:
15. september 2017

Del dette