I november stod Morgen Hagbard Madsen på scenen til StartUpWeekend på Navitas og pitchede en idé, han havde fået på en fisketur.
Det var make-or-break. Hans kæreste havde stillet et ultimatum; gik det godt, måtte han knokle videre med projektet. Gik det dårligt, måtte ideen lade livet.
Det gik godt. Morten Hagbard Madsen vandt prisen for Most Innovative Idea for sin idé til en app, der skal hjælpe lystfiskere til den gode fisketur. Med sejren fulgte tre måneder i INCUBA StartupLab, hvor ideen har bevæget sig fra det abstrakte til det konkrete.
”Jeg var aldrig kommet så langt, så hurtigt, at jeg på så kort tid kunne komme i gang, validere, bekræfte, igangsætte og funde, hvis ikke jeg havde været et sted som her. Det er rart at komme ned og have en stol og et bord, men jeg har fået meget mere gavn af netværk og sparring, end jeg havde troet. Jeg har mødt mange flere mennesker, som kom med rigtig god feedback og stillede de onde spørgsmål.”
Naturpleje motiverer vidensdeling
De "onde" spørgsmål fra forskellige sparringspartnere har bidraget til forædlingen af et koncept for en app-platform centreret om tre spørgsmål; hvor, hvornår og hvordan får man den bedste fisketur?
Via Google Maps plotter Fishermans Tips, hvor de gode fiskepladser ligger i hele Danmark. En algoritme fodret med data om vind og vejr giver brugeren et praj om, hvornår chancen for at sikre en fangst er størst, mens billeder og tekstbeskrivelser samt brugerskabt indhold i form af videoer og guides til de enkelte fiskesteder fortæller hvordan.
Forretningsmodellen er baseret på profit share. Når en bruger skaber nyttigt indhold, doneres en del af indtjeningen f.eks. til naturpleje og genudsætning af yngel. På den måde kan brugerne se, hvor mange fisk de har været med til at sætte ud ved at dele viden og hjælpe andre lystfiskere.
Mangler afgørende kapital
Morten Hagbard Madsen har styr på datalevering og app-leverandører, men mangler penge til udvikling. Han har en investor, som gerne vil investere, men først når yderligere investorer kan sikre fuld finansiering. Indtil da tvinger de økonomiske realiteter ham nu til at finde et almindeligt arbejde.
”Jeg kommer til at have et normalt arbejde og køre projektet ved siden af, hvor det meste af arbejdet er uddelegeret. Det er jeg glad for, og jeg sætter pris på det på den måde. Kan jeg løbe det her stille og roligt i gang med mine samarbejdspartnere, så kunne det være en drøm,” siger han.
Morten Hagbard Madsen arbejder i øjeblikket med Norddjurs Kommune som testcase. Senest har han gennemført en større spørgeskemaundersøgelse blandt lystfiskere for at afdække forretningspotentialet. Tallene skal bl.a. bruges til at søge penge hos en stor fond til august.
Om Fishermans Tips
Etablering: Stiftet af cand.oecon. og passioneret lystfisker Morgen Hagbard Madsen i januar 2017. Har i dag fire ansatte/medejere. Morten Hagbard Madsen har en baggrund i energibranchen med forretningsudvikling og energihandel.
Produkt: App-platform der hjælper lystfiskere med at planlægge og udføre fisketure vha. data og brugerskabt indhold.
Bonusinfo: 300.000 danskere tager jævnligt på fisketur. Ifølge Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri bruger danske lystfiskere årligt knap 2,5 mia. kr. på deres hobby.