Erfaringer fra en investeringsrunde: Reshopper

Investortema del 2: I 2017 lukkede Reshopper fra INCUBA Navitas deres tredje og hidtil største investeringsrunde med deltagelse af bl.a. Just Eat-stifter Jesper Buch. Men det var en hård nød at knække. Læs her, hvordan det gik for sig.

Af Christian Bjerggaard Jørgensen

Hvordan kom investeringen i stand?

2017 lukkede vi den tredje investeringsrunde med bl.a. Jesper Buch som ny investor, men forhandlingerne tog flere år. Timing, tålmodighed, is i maven og troen på, at vi kunne bruge hinanden, var vigtige ingredienser. Vi mødtes første gang med Jesper Buch til et iværksætter-event i Aarhus. Appen var ikke færdig, men idéen blev pitchet. Et par år senere mødtes vi igen og fik en lang snak på en båd i Aarhus Lystbådehavn, men trods positiv dialog var vi for langt fra hinanden, så forhandlingerne løb ud i sandet. Vi havde dog løbende samtaler med andre business angels. Serieiværksætter og stifter af WhiteAway.com, Esben Gadsbøll, kom ind som investor i 2015, og andre business angels kom til kort tid efter. Først i slutningen af 2016 tog vi kontakt til Jesper Buch igen. Denne gang lykkedes det at blive enige, så tredje investeringsrunde kunne lukkes.

Hvad har investeringerne betydet for virksomheden?

De har været vigtige. Ikke kun på grund af pengene, men for at få de rigtige kompetencer med ombord. Den første investor, Esben Gadsbøll, har været aktiv lige fra starten og hjulpet med at rejse flere penge og få hyret den helt rigtige CEO. Jesper Buch har med sin erfaring, energi og enorme drive været med til at rådgive ifm. afgørende strategiske beslutninger som medlem af bestyrelsen.

Har I et godt råd til andre iværksættere?

Sørg for at bevare relationerne. De mennesker, som har investereret i os, er nogen, som har kendt os over en længere periode og talt med os tidligt i forløbet. Fordi du får et nej nu, betyder det ikke et nej for evigt, så man skal aldrig smække en dør. Desuden er det en god ting at arbejde med investorer med gode kompetencer og erfaring, som selv har mærket tingene på egen krop, fx. ved at have startet egen virksomhed op.


FAKTA: RESHOPPER
  • Reshopper er en digital markedsplads for børnefamilier lanceret i 2012, stiftet af Jonas Funk Johannessen, Anders Dahl Pape, Anders Munk og Nicolai D. Johannesen.
  • Mere end 1,3 mio. varer skiftede hænder i 2017.
  • Reshopper har gennemført tre kapitalrunder med en kombination af business angels og vækstlån.
  • Læs mere på www.reshopper.com

Læs også: Reshopper henter millioninvestering fra den kendte investor Jesper Buch
Læs også: Reshopper vinder prisen som Danmarks bedste børneapp for andet år i træk
Dato:
6. juni 2018

Del dette