Tekst: Christian Bjerggaard Jørgensen
Foto: Sneakerworld.dk
Da Jonas Løhde i 2013 lancerede hjemmesiden Sneakerworld.dk, skyldtes det ikke et hjerte bankende for gummisko.
”Jeg har da interesseret mig for sko, men det har aldrig været en hobby før det her.”
Alligevel så han et behov for en dansk service med overblik og information om nye releases i et stadig mere aggressivt skomarked med dusinvis af nye lanceringer ugentligt.
I dag ejer den 28-årige iværksætter personligt mellem 130-150 par sko, og Sneakerworld.dk er blevet Nordens førende hjemsted for opdateringer om nye sneakerudgivelser. Det er samtidig flagskibet i en voksende familie af hjemmesider under det samlede navn Loehde Hansen Media, der drives fra et kontor på 7. etage i INCUBA Navitas, pakket med skoæsker.
Skandinavisk reach
Sneakerworld.dk begyndte som en blog, men kan i dag bedst beskrives som en hybrid mellem en online service og et nyhedssite.
”Vi lægger ikke skjul på, at det er serviceartikler, der handler om, hvor du kan købe ting. Vi er en kommerciel service, hvor du kan læse om de nyeste trends, releases, tilbud osv.” forklarer Jonas Løhde om hjemmesiden, der blev etableret, mens han studerede Innovation og Entrepreneurship på Erhvervsakademi Aarhus.
Forretningsmodellen er baseret på at drive trafik til samarbejdspartnere via content markering og influencers. Ifølge Jonas Løhde når Loehde Hansen Media over 1,8 mio. mennesker om måneden i Skandinavien på tværs af hjemmesider og sociale medier.
Bag det tal ligger en konstant kamp for at være på forkant med nyheder om nye modeller, der ofte bliver revet væk på ingen tid.
Branchen intensiveres
”Branchen er intensiveret, og de store brands er i tæt kamp om kunderne. Der er hele tiden nye releases, hvoraf mange foregår i weekenden og tidligt om morgenen, så det gælder om at være up-to-date og have et vågent øje på telefon og mailinbox. Det glemmer folk nogle gange. Der er virkelig meget arbejde i det her målt på omsætningen,” fortæller Jonas Løhde, der få øjeblikke efter er nødt til at besvare en presserende mail fra en medarbejder.
Han beskæftiger i øjeblikket fire deltidsansatte, der producerer indhold til hjemmesiderne. De er alle i begyndelsen af 20’erne og har et årvågent blik for, hvad der rører sig på et marked, hvor moden er i flux.
”Vi får af og til beskeder fra folk, som spørger os, om en bestemt model er fed og derfor værd at købe,” fortæller stifteren, der ikke kan gøre meget andet end at råde folk til at gå efter deres egen smag.
Det er alt sammen en del af hypen. Sneakeren som beklædningsgenstand er steget i anseelse, og målgruppen er ligeledes vokset. For Sneakerworld.dk strækker den primære målgruppe sig fra mænd og kvinder i begyndelsen af 20’erne helt ned til unge i 13-15 års alderen, som i dag har nogle helt andre penge at gøre godt med end tidligere.
Video skal øge engagement
Sneakerworld.dk lægger en stor del energi i sociale medier og har pt. godt 65.000 følgere på Facebook, hvilket er lig med en vis indflydelse. Næste skridt i udviklingen af forretningen er introduktionen af nye koncepter.
”Du kan have nok så mange følgere, men hvis du ikke får respons, er det ikke meget værd. Vi går efter at vokse, men også bygge nye koncepter til vores medier for at følge med tiden og skabe engagement blandt brugerne,” siger Jonas Løhde.
”Vi ser meget på videoindhold, fordi det virker. De unge bladrer igennem så meget indhold og så mange billeder. Vi vil gerne have folk til at stoppe op og høre, hvad vi har at sige. Det er nemmere med levende billeder.”
Fakta om Loehde Hansen Media
Etablering: Stiftet i 2013 af Jonas Løhde, markedsføringsøkonom / prof. bachelor i Innovation og Entrepreneurship
Service: Online marketing- og publiceringsbureau specialiseret i at drive trafik til samarbejdspartnere via content marketing og influencers. Administrerer en række medier, hvoraf Sneakerworld.dk er det første og største.
Læs mere: www.loehdehansen.com
Bonusinfo: Et af Jonas Løhdes seneste skokøb er et par Nike Swarovski Air Max 97 med krystallook til 3.100 kr. købt som samlerobjekt.