Bruger I jeres udviklingskræfter rigtigt?

Ved de mere end 100 forretningsideer og 100 andre ”nye produkter” som jeg møder hvert år, er der en generel tendens. Vi accepterer langstrakte tidsplaner og forsinkelser i udviklingsarbejdet, og der bruges rigtig mange kræfter på at opbygge viden, som findes i forvejen. Uanset om vi ser til Taiwan eller Silicon Vally, så er udviklingshastighed eller ”time-to-market” den vigtigste parameter for nye produkters succes på markedet.

Mit spørgsmål til jer læsere: Bruger vi udviklingskræfterne rigtigt? Hvad gør din virksomhed i jeres produktudviklingsfase? Gør I det meste selv - for at holde omkostningerne nede - eller bruger I de bedste eksperter til at løse de specielle problemer, som I alligevel kun møder få gange?

Det er meget værd at komme en måned tidligere på markedet
Hvad er mest værd for jer? At komme på markedet én måned før tid mod et specialist honorar på tre dages arbejde, eller en markedsintroduktion en måned senere?
Listen med gode råd over, hvad direktørerne for dygtige produktudviklere bør tænker over, er lang, men de færreste har den højt på dagsordnen. Det er en helt reel udfordring, fordi fokus også er vigtig andre steder. Men der er meget at hente ved at søge sparring og rådgivning.
Hvor mange af jer har en skarp kravspecifikation til jeres produkt, der ud over kundebehov også møder jeres markeders forskellige regulatoriske krav? Hvor mange har en stærk teststrategi til jeres nye produkter, hvor mange laver jævnlige pre-tests, så I ikke forbygger jer på fejlbeslutninger? Hvor mange af jer er gode til at styre underleverandører, som skal komme med delkomponenter?

Der er evidens for, at 20-40 % af produktudviklingsomkostningerne skyldes spildarbejde, for en stor del af de nye produkter og serviceydelser, der udvikles i Danmark. Det er ikke alene fysiske produkter, men også it- og serviceydelser.

Jeg møder nye udviklere hver uge - og det ærgrer mig at se deres skuffelse, når sluttesten på nye produkter fejler. Det er dyrt, og markedsføringsomkostningerne er spildt, fordi der går flere uger ekstra, inden produktet er færdigt til markedet – så omkostninger kan ændres til omsætning.

Dato:
30. oktober 2013

Del dette