MatchBlog: Travl iværksætter udfordrer blogbureauerne

”Den fødte iværksætter.” Sådan skrev uddannelseschefen fra Aarhus Business College i sin udtalelse, da Asger Mathiasen dimitterede sidste sommer. Nu går den unge iværksætter efter sin første investering med MatchBlog, der sigter mod et af tidens varmeste markeder inden for marketing.

I 2012 blev dengang 15-årige Asger Mathiasen kontaktet af sin onkel, der manglede en marketingansvarlig til sin amerikanske virksomhed. Et halvt års selvstudier i HTML, CSS og SEO senere var Asger Mathiasen selvstændig konsulent.

Det ene tog det andet. Med solid opbakning fra Aarhus Business College opsøgte han iværksætteriet og var gennem hele studietiden webansvarlig for to amerikanske virksomheder. Samtidig udviklede han sin egen idé.

”For at lave linkbuilding, som er en fundamental del af SEO, skal man have nogle til at linke til ens hjemmeside. Det kan være svært, hvis man skal skrive ud til rigtig mange bloggere, og det gav mig ideen til en platform,” fortæller han.

Platformen hedder MatchBlog.dk og forbinder virksomheder med influenter (bloggere, youtubere, instagrammere etc.), der gerne vil reklamere for produkter. Det begyndte med en WordPress-blog og et dagligt jobopslag, men ambitionerne er langt større.

En genvej til et dedikeret publikum

MatchBlog er målrettet mikroinfluenter defineret som bloggere med under 15.000 følgere. Modsat superinfluenter, kendisser som Mascha Vang, har de mindre bloggere ofte et mere dedikeret følge samlet om en specifik interesse.

”Min generation har nogle influenter og bloggere, vi følger. Når f.eks. mine yndlings tech-youtubere lægger ny teknologi op, stoler jeg på dem, fordi jeg har fulgt dem gennem længere tid,” forklarer Asger Mathiasen.

For samme pris som en kendisblogger kan virksomheder engagere adskillige mikroinfluenter. MatchBlog indtræder her som en markedsplads, der gør det nemt at udbyde opgaver til relevante influenter.

For influenterne er det samtidig en mulighed for selv at administrere deres arbejde. I dag varetages kontakten ofte af agenter og bureauer, som ifølge Asger Mathiasen er med til at ”puste ufattelig meget til priserne og kan få tre blog-artikler til at koste mere end 100.000 kroner.”

Tænker som en teknologivirksomhed
Der er rum for den, der evner at rykke hurtigt med ny, smart teknologi. Ifølge en artikel fra erhvervsmagasinet Forbes er 2017 året, hvor influent marketing kommer til at eksplodere.

Investeringsselskabet Capnova forhandler i øjeblikket med Asger Mathiasen om en såkaldt bootstrap-investering, som gives til innovative startups. Indtil videre har den unge iværksætter selv programmeret platformen på baggrund af selvstudier og online kodekurser, men eksterne investeringer skal gå til programmører.

”Vi vil gerne være en teknologivirksomhed, så jeg skal have insourcet vores kernekompetence,” siger han og fortæller, at platformen skal udbygges med et intelligent system, som tildeler hver blogger en virtuel blogagent, der giver direkte besked, når en virksomhed opretter en relevant opgave. Omvendt skal en template-platform gøre det nemt for virksomhederne.

Næste skridt er opbygning af proof-of-concept på forretningssiden. Den ubeskedne målsætning er at gøre MatchBlog til den førende platform inden for influent marketing.

Om MatchBlog

Etablering: Stiftet september 2016 af Asger Mathiasen, der i dag har én ansat til salg og marketing. MatchBlog har siden januar været en del af INCUBA StartupLab på Navitas – et acceleratorforløb for ambitiøse startups - og fået den tidligere direktør for Mjølner Informatics, Jørgen Lindskov Knudsen, tilknyttet som mentor.
Produkt: En digital platform der skaber hypewaves ved hjælp af mikroinfluenter.
Læs mere: www.matchblog.dk

Dato:
8. marts 2017

Del dette