Digital platform skal løse en af optikerbranchens store udfordringer

Det globale marked for kontaktlinser omsætter for mange milliarder om året, men et stort antal kunder falder fra. Den aarhusianske startup lensact med base hos sundhedsklyngen INCUBA Skejby begyndte i oktober udrulningen af en digital, datadrevet løsning, som kan hjælpe brugere i hele verden med at finde de optimale kontaktlinser.

På verdensplan bruger 150 millioner mennesker kontaktlinser. Ifølge en artikel i branchebladet Optikeren er over halvdelen af dem ikke tilfredse med deres linser, og i Danmark alene fravælger 10 procent årligt de tynde hjælpemidler, som lægges på øjets hornhinde. Det har længe været en torn i øjet på både producenter og detailhandlere.

”Al den tid, jeg har arbejdet i branchen, har der været et kæmpestort fokus på at nedbringe antallet af dropouts og hæve kategoritilvæksten,” fortæller direktør Thomas Agerholm.

Sammen med Christian Overgaard og Mikael Hartoft Andersen står han bag et system, der skal løse netop den udfordring. Ambitionerne er til at få øje på.

”Hele verden ligger sådan set åben for vores fødder, så det handler rigtig meget om at eksekvere. Der vil være nogle bump på vejen i forhold til at få folk til at betale og vænne sig til at bruge vores løsning, men ud over det, har vi virkelig svært ved at se, hvad det er for nogle problemstillinger, som kan gøre, at vi ikke lykkes med det her,” siger Thomas Agerholm.

Data forbedrer kunderådgivningen
Med over syv års erfaring fra kontaktlinsebranchen begyndte Thomas Agerholm tidligere på året at brainstorme. I marts tog han kontakt til Christian Overgaard og præsenterede sine ideer.

”Jeg kunne bidrage med nogle tanker på det tekniske aspekt, hvor Thomas havde et meget stort markedskendskab. Det spillede enormt godt, og det gør det stadigvæk,” siger udviklingsdirektør Christian Overgaard, der studerer informationsvidenskab og tidligere har lavet markedsføring for klinikker og leverandører i kontaktlinseindustrien.

Sammen med programmør Mikael Hartoft Andersen, der blev en del af teamet i september, har de udviklet en digital platform til indsamling af kundedata.

Udfordringen er, at mange optikere i dag ikke får afdækket kundernes oplevelse af et sæt kontaktlinser i dybden. Mange kunder falder fra, fordi de ikke er klar over, at de kan få bedre linser, end dem de har. I samarbejde med optikere har lensact udformet et systematisk sæt kundespørgsmål, som registreres i et digitalt system. Via lensacts platform får optikere og linseleverandører nu adgang til værdifulde statistikker, som kan forbedre rådgivningen, mindske frafaldet og øge indtjeningen.

200.000 på 22 timer
Der har ifølge de tre partnere været stor interesse fra investorer. Vækstfonden har givet tilsagn om støtte til vækst, hvilket virksomheden endnu ikke har haft brug for. I øjeblikket finansieres forretningen af 200.000 kroner, som lensact på kun 22 timer opnåede via crowdlending-platformen Lendino. Som eneste virksomhed af sin slags på et internationalt marked er mulighederne også store. Pengene kommer ind via to kanaler.

Den ene er butikkerne, som betaler et månedligt abonnement for adgang til platformen. Den anden er leverandørerne, som kan betale for at få information og specifikationer om deres linser præsenteret for optikerne. De kan også købe adgang til evalueringsstatistikker for deres egne linser og gennemsnitsmålinger på f.eks. endags-linser på tværs af industrien.

lensact har siden 10. oktober været ude i fire testbutikker med positiv feedback, og de første kundeaftaler for 2017 er i hus. Produktet blev præsenteret for resten af branchen på Dansk Optometri og Kontaktlinsekonference i slutningen af oktober, hvilket bl.a. ledte til et møde med en af de ”virkelig store kæder i Norden”, beretter Thomas Agerholm.

FAKTA om lensact:
Etablering: lensact IVS er officielt etableret af Thomas Agerholm og Christian Overgaard i september 2016. I september kom Mikael Hartoft Andersen med som partner. I november 2016 flyttede de til INCUBA Skejby.
Produkt: lensact har udviklet et digitalt screeningsværktøj, der skal hjælpe optikere og kontaktlinsebrugere. Via en iPad med enkle spørgsmål til syn, komfort og sundhed kan optikeren se en enkel visualisering af kundens oplevelse på et dashboard og foretage de nødvendige justeringer. Skal kunden afprøve nye linser, sendes opfølgende spørgsmål digitalt, som måler kundetilfredsheden i prøveperioden. Når datamængden vokser, får optikeren et solidt grundlag at rådgive på, fordi man kan se, hvilke løsninger der har virket for andre kunder med samme problemer.




Dato:
13. december 2016

Del dette