Ny platform skal gøre op med metervare-marketing på internettet

Hvordan engagerer man kunder på nettet i tidens content marketing-malstrøm? Et lille dedikeret iværksætterteam med kontor hos INCUBA Katrinebjerg løber forrest med det næste nye.

Mange internetbrugere er blevet skrappe til at styre uden om kaloriefattigt reklameindhold fra organisationer, som gerne vil fange deres opmærksomhed. Måske er brugerne så blinde over for det, at de slet ikke ser det.

I en nøddeskal er det problemet, som startup-virksomheden Dot forsøger at løse.

“Der er så meget bras. Folk bliver overlæsset med indhold uden værdi for dem. Vi hjælper med at skabe indhold, som træder ud af mængden og holder folk engagerede,” forklarer Product and Marketing Manager Neha Mirchandani fra hendes skrivebord ved INCUBA Katrinebjerg.

Kerneproduktet er en marketingplatform for interaktivt indhold, applikationer og online kampagner. Den gør det nemt for kundevirksomhederne at skabe personligt og engagerende indhold i form af quizzer, personlighedstests, spil, interaktive video etc. uden at skrive en eneste linje kode.

”I dag er det ikke nok at lave traditionelt indhold. Content marketing er noget som 75 % procent af virksomhederne har på deres agenda, så der er store krav til at man skal tilføre værdi og være kreativ,” siger medstifter og CEO Casper Kandelsdorff.

Unik firstmover-position

Virksomheden blev grundlagt for to og et halvt år siden af vennerne Casper Kandelsdorff og Pedro Figueiredo. De arbejdede tidligere sammen om social fundraising-platformen Gippler og spottede en række tendenser i markedet. På baggrund af deres indsigter begyndte de udviklingen af Dot-platformen, som de ifølge Casper Kandelsdorff er ret alene med.

”På verdensplan er der under en håndfuld med en platform, som ligner vores. Og der er ingen i Europa. Det er også en del af udfordringen, at vi er ude og disrupte og ændre ved måderne, man laver content marketing på,” fortæller han.

Med platformen har de ikke desto mindre et godt værktøj til at fastholde frontpositionen i et marked, der kun ser ud til at vokse.

”Vores apps er en del af et økosystem. Når vi ser nye tendenser dukke op, kan vi hurtigt tilpasse os og tilføje nye applikationer. Da vi så videoapps blive meget populære sidste år, lavede vi f.eks. sådan en,” forklarer Neha Mirchandani.

Fire forskellige adresser
I øjeblikket er forretningen baseret på en blanding af produkt- og konsulentydelser, hvor kunderne hjælpes i gang med at lave indhold. På sigt skal forretningen skaleres med fokus på platformen og salg af abonnementer.

Holdet består i øjeblikket af seks medarbejdere på vidt forskellige adresser i INCUBA Katrinebjerg, Lissabon, Holstebro og København. Det kunne umiddelbart synes som en udfordring for så ung en virksomhed.

”Det er ikke så slemt. I begyndelsen krævede det tilpasning, men man bliver vant til det. Vi bruger TeamViewer og andre værktøjer til at følge hinandens arbejde. Som Casper siger, handler det hele om talent og de rette folk. De kan ikke altid være på samme sted,” konstaterer Neha Mirchandani.

Yderligere info:
- Inden Dot fik fast kontor hos INCUBA Katrinebjerg var de en del af INCUBA Startuplab
- Dot modtog i 2014 en investering fra innovationsmiljøet Borean
- Læs mere på dot.vu



Dato:
29. november 2016

Del dette